Saturday 31 March 2018

TOUR CAMPUS 2.0 (POA PEPINGAT 2018)




Assalamualaikum geng! Akhirnya sis menepati janji. Biasala janji Melayu kini kian diragui. Saya sebagai wakil melayu yang sah, ingin menegaskan bahawasanya, kami tidak lah seperti  yang kalian semua sangkakan. Mungkin disebabkan terdapat sedikit keraguan dalam aspek trait kami, ia telah bercampur baur dan akhirnya tertokok lah sedikit sisi sisi negatif yang merosakkan identiti Melayu itu sendiri. Sejujurnya , saya juga ada sedikit darah jawa jadi mungkin disebabkan pencampuran itu,  kesembangan saya mampu melepasi 7 petala langit. Hekhek.



Oklah, haritu baru berlangsungnya, TOCA 2.0. Agak agak korang sebut TOKA ke TOCA? Siapa sangka dari situ je korang sendiri boleh sedar korang ni melayu asli ataupun jawa toktok. Lol. 
TOCA ni singkatan untuk Tour Campus which is  -fuh nama acah swag siot. Sekali lagi, saya ingin tegaskan, saya memang dilahirkan untuk menjadi swag. Takdelah, gurau. 


Kalau 2.0 mesti ada 1.0. Jadi program ni memang dah wujud sebelum ini. Cuma, this year nak buat comeback dengan pimpinan yang lain. Okay dia bermula daripada program PMGS 18  (Perkampungan Menara Gading Selangor) yang dianjurkan oleh PEPIAS (Persatuan Pelajar Islam Selangor). Pepias ni ada banyak caw seluruh selangor. Macam Pepisang ( caw ampang), Pepaya (caw PJ), Pepingat (caw kuala langat) Sampai sekarang aku terhibur dengan nama dia. Kreatif kan?

Peserta yang join PMGS ni pulak kena buat POA  (plan of action) selepas selesai pmgs, ikut caw masing masing. TOCA ni kiranya POA untuk Pepingat ( caw kuala langat) Lengkap tak penerangan aku?

Kalau korang semua nak tau lebih lanjut korang boleh tekan laman web sebelah ni--- PEPIAS . Google ada function kut. Wah aku rasa first time in ma life tulis entry yang berilmiah macam ni. pls bangga dengan halili. Rasa nak puji diri sendiri sepanjang hari.

And fakta yang korang kena tahu, aku bukan peserta PMGS. Tapi tersesat dalam POA ini sebab member aku pengerusi program ni memerlukan Ajk. Caw Pepingat kekurangan ahli. Jadi aku sebagai orang kuala langat yang sejati, terpaksa lah mengorbankan masa dan tenaga untuk ini. Ewah poyo betul. Aku onz je, takat tolong member kan memang takde hal kot. Lagi lagi kat rumah aku duk goyang kaki je, apa salahnya buat something yang boleh tambah pengalaman. Ha gitu. Nak masuk PLKN dok mampu. Mampu yang kecik kecik jelah.

sibuk meeting

First thing yang aku fikir pasal program ni : hek eleh bende kecik je. Sebab memang kat sekolah tu kalau program kelas memang aku yang handle. Contohnya trip kelas. Tujelah contohnya, pastu nak riak. Lol. Tapi time handle benda ni bukan main banyak kerenah dia. Padahal aku handle ajk makanan je tau. Kalau boleh nak meeting tiap hari. Pastu bila member ajak keluar, balas cani - weh sorry aku ada meeting, busy. Terasa macam pembesar siuts. Kelakar gak ah aku bagi alasan.

Paling best pasal program ni bila dia buat lepas result spm keluar. Memang seminggu sebelum keluar result sibuk uruskan benda ni. Bila member kabut fikir result bape. Aku kabut fikir program ni. Bila member kabut sampai tak tidur malam, aku tidur nyenyak level tak nak langsung gerak sebab habis meeting lewatt malam. Aku mcam kecewa jugak la sebab  nanti tak boleh la nak citer kat cucu aku nanti perasaan nervous nak amik result Spm tu cane. hm. 




Objektif program :
2.1 mendidik dan membangunkan pelajar lepasan spm,stpm dan STAM dengan memberi pendedahan serta ilmu tentang alam kampus
2.2 menjalinkan ukhuwah sesama generasi muda

2.3 menyempurnakan kehidupan remaja dengan perkara bermanfaat

2.4 mencari kaderisasi untuk Perkampungan Menara Gading Selangor '19







Tentatif program :

 Jumaat 
4.00ptg/8.00-9.00 mlm:  
 •pendaftaran ajk di DU:AT Batu 8 sijangkang  
•makan malam
9.00-11.00 mlm :
•taklimat persediaan 
11.00-11.30 mlm:
•al-mulk dan urusan kendiri

 Sabtu 
6.30-7.00 pg : peserta dan ajk  berkumpul
7.15  pg    : bertolak ke ukm
8.30pg      : tiba di ukm
 -Forum mahasiswa
 -lawatan perpustakaan
 -bertemu dengan bekas presiden ABIM,Dr.razak idris
12.00 tghari:bertolak ke KDH
1.00ptg     :Makan tghari
1.30ptg     :solat zohor
2.00-2.45 ptg : Campus Explorace 
-Taklimat checkpoint
-(ajk bersedia dan set utk check point masing2)
2.45 ptg- Campus Explorace bermula
4.15 ptg- berkumpul semula 
-Makan petang /rehat
-Persediaan utk majlis penutup (ajk)
4.30 ptg: solat asar
5.00 ptg-majlis penutup
6.00 ptg- bertolak pulang ke DU:AT



Jadi, inilah dia tujuan dan tentatif program TOCA 2.0. Kalau ada yang kelabu asap lagi tu, aku harap dah cukup terang la. Kalau tak terang jugak, pi makan mentol. Tak pun lampu kalimantang terus.



And yes, kami semua turun padang mintak sponsor. Aku rasa pengalaman ni paling best la. Sebab apa? Sebab aku baru sedar yang muka aku ni ada jugaklah pembawa rezeki. Lol. Ada tak mak mak kat luar sana, yang nak cari menantu? Ni ada yang bawak rezeki ni. hekhek.  Gurau gurau.


Ajk dan beberapa peserta yang tinggal jauh menginap kat Duat sebab nak kena prepare awal. Macam dalam tentatif, kitaorang gerak pagiii iler iler sampai mata rasa nak terkatup tu dah takleh nak control. Bukan sebab biasa bangun lambat tau. Sebab malam tu meeting sampai 2 pagi. Pastu tidur pukul 3. Bangun pukul 5. Aku memang rasa nak hempuk je semua orang.

Dorang tak sedar ke , aku ni anak yang baik yang takleh tidur lebih pukul 12 malam. Apa apapun , aku sebagai ajk marhaen terpaksa berdiam diri untuk menunggu meeting habis( ceh padahal sebenarnya takot nak bersuara). Banyak plan yang tetiba cancel  so terpaksa la berkerah. Walaupun aku ajk makanan je tapi kena join jugak. Aku pun nak rasa berguna jugak. Apela korang. Tak sensitif. Benci ah.




First uni yang kitaorg singgah adalah UKM. Yes inilah uni idaman saya. Yes inilah juga uni yang saya tak layak masuk tu. Dorang nak yg genius je. Cuba bagi peluang kat pelajar marhaen macam saya. *maroh maroh . Pengisian program kat UKM ni dikendalikan oleh Abang zul. Yang senior maybe dah kenal sangat kut. Sorry la aku level junior pun belum sampai lagi.


Sudah pasti, satu kerugian buat aku dan juga orang lain kalau tak round ukm ni. Tak dapat masuk sini pun tkpelah, at least kami dapat pijak lantai ukm. Dapat la masuk beberapa fakulti kat situ.





Kitaorang pi library ukm yang bapak punya besar. Agak agak ada tak buku yang tak pernah dibukak langsung sepanjang kewujudan library ni?


yeay  ni kak anne.Kak anne ni yang bawak kami round UKM. Rasa macam kanak kanak pulak lawat UKM ni ramai ramai. Jap, orang yang nampak tu mampu nampak je. Kitaorang yang untung dapat pijak lantai UKM. Nak tunggu masuk sini time asasi gigit jari jetau.


Pergi library dia semata masuk amik gambar, pegang buku syariah, post kat ig, bubuh caption -ye inilah perpustakaan uni yang saya tak layak masuk #sadlife 




Pengisian seterusnya adalah forum. Berdosa kalau korang kata korang akan jadi GEMBIIRA + EKSAITED bila korang join forum, melainkan penceramah tu hensem. Lol. Saya gurau kali ke seribu. Jangan serious sangat kak.




Lepas makan , makanan yang sedappp (well, saya ajk makanan. korang lupa ke?) kami terus gerak KDH. Ramai orang rungsing lepas dengar nama KDH ni. Sebab orang ingat nak pi Kedah. Hati hati la kak berfikir tu. Sebab kalau nak pi Kedah saya hantar akak kat bus stop pastu saya tinggal akak tak toleh toleh dah.

KDH atau dipanggil Kolej Darul Hikmah ni terletak kat Kajang. Dekat je dari UKM tak sampai 30minit kut. KDH ini kolej swasta yang korang kena bayar. (Lol bodh gak aku punya penerangan) Dah swasta mmg kene bayarlah cuma harga dia mesra mesra gituew. Sebab bagi sebuah  kolej, KDH ni salah satu kolej yang murah bayaran dia. Aku memang recommend kat korang KDH ni kalau nak sambung kolej. Disamping murah, dia punya environment bagus. Dorang terapkan kehidupan Islam dalam diri student yang jarang kolej zaman sekarang ni ada.  Dunia dan akhirat ada kat sini. Apa lagi yang korang nak kejar?






Kalau nak tau lebih lanjut boleh tekan link ni ---Kolej Darul Hikmah . Yes, Google memang ada function untuk korang.

Pengisian aktiviti kat sini yang pertama tu ada la sikit sikit penerangan tentang KDH. Apa yang aku terangkan kat korang la tadi. Mesti prof yang terangkan tu bangga kat aku kan? Lol. Sebenarnya banyak lagi penerangan dia. Tapi macam biasalah, saya hanya insan biasa. Ngantok gais ngantok. Aktiviti last ialah explore race. Memandangkan ajk tak ramai, kami semua kena kerjasama la jaga check point. Ada peribahasa melayu mengatakan; bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. On x on.



Check point aku pun melibatkan pengurusan kewangan. -Ooh nilah check point yang macam nak ajar addmth tu. *getus seorang peserta yang kebengangan



 with my ummmii *nyanyi lagi ummi




And finally its a wrapp. Alhamdulillah. Aku bangga dengan diri sendiri sebab jadi ajk makanan yang berjaya. Lol. Puji diri sendiri sebab kalau nak tunggu korang puji aku memang tak lah.

Handle pogram ni dengan pimpinan yang dah pro memang salah satu pengalaman yang bagi aku tak rugi la. Banyak benda baru yang aku belajar. Mungkin sebelum ni handle program yang informal, yang tak libatkan sangat masyarakat besar. Tapi kali ni,  program formal yang libatkan masyarakat yang lebih besar. Buktinya, saya berjaya jumpa guru besar haritu. Releven tak bukti aku?

Terima kasih kepada  penasihat penasihat berkaliber, abang kembar dua  yang  banyak mengarah tak habis habis dah conduct kami ke jalan yang benar. Naib presiden pepias juga turun padang tolong handle. Pengerusi dan naib pengerusi yang paling struggle time program. Member yang ajak aku join handle program ni pun tidak dilupakan. Lain kali boleh ajak lagi. Dan ajk yang lain , yang turut bekerjasama untuk menjayakan program ni.

Last but not least, takkan dilupakan buat peserta yang banyak tolerate dengan kami. Maaf kan salah silap kami, kekurangan kami.



Maaf kalau ada information yang sesat ke apa sebab aku pun bukan dari pmgs. Kalau ada yang sesat tu boleh la call call. Taknak eh cakap belakang sebab saya ni tinggi orangnya takut bayang pun tak perasan, last last aku pijak je.

Tujuan utama aku buat entry bukan nak acah ke apa tau(saya nak terangkan terlebih dahulu utk mengelakkan salah faham). Sebenarnya nak bubuh content je kat blog ni. Sebelum saya start busy balik ni, apa salahnya bubuh content bebanyak. Ayuh kita bersangka baik!

Harap entry kali ni bermanfaat kat korang sebab srsly mmg jarang sangat ye halili ni nak buat entry yang banyak fakta ni. InsyaAllah, tak banyak, sikit pun jadilah tambah sikit input dalam kepala korang. Sekali lagi, tolong bangga kat saya.

Assalamualaikum. Jumpa lagi!

4 comments:

  1. nice entry!dari saya ajk pendaftaran TOCA 2.0 kahkahkah

    ReplyDelete
  2. Salute sis haahha

    ReplyDelete
  3. Gempak mak bpk seyh.. erform seyh bdk2 spm ni... nice feedback.. tpi ade kurang sebb tkde nama abg dlm tu.. tkpe2 lain kali cube lgi
    #donepuji
    *abg Haziq Gempak

    ReplyDelete
  4. selame ni jadi silent reader je, taahniah dik. bangge akk hihihi

    ReplyDelete