Wednesday 15 July 2015

Ramadhan jangan pergi


Assalamualaikum. Alhamdulillah hari ni 28
Ramadhan 1436H. Alhamdulillah masih diberi kurnian merasai nikmat ramadhan, masih diberi rasa nikmat terbesar yang Allah kurniakan pada tiap hamba hambaNya. Moga ramadhan ini merupakan ramadhan terbaik yang pernah kita tempuhi. Semoga Allah beri kita peluang melaksanakan ibadah puasa pada masa akan datang. Amiin.

Sobahul khoir ya zumala'i. Pa citaqqq. Wah dah lama dah rasanya tak menaip, ye ah selama ni kerja menulis aje kan. So best tak bulan puasa tahun ni?Bagi aku bulan puasa kali ni yang paling tough aku pernah rasa. Yeye tough hanya bukan terletak di otot bahkan ia juga terletak pada bulan. Bulan + tough = bulan s^s^? (mohon rujuk kamus)

Tahun ni tahun periksa, semua tukar jadi sukar. Bulan puasa ni cun cun ada exam kkq, bertulis, qiraat, hafazan. Tambah dengan coursework pt3 geo. TAMBAH lagi coursework pt3 sej. Tiga tiga exam ni dijalankan dengan jayanya dalam masa yang tak sampai sebulan ni. Bulan puasa pulak kan dah peluh peluh tahan lapar, oksigen tak masuk semua.

Pastu dalam masa sebulan ni juga dah berapa orang dah tegur aku kenapa kenapa jerawat naik. Nyampah ah dengan orang yang suka pertikai. Dok pertikai dari A sampai Z, kalau dia tanya kenapa dia hidup kat bumi ni kat diri sendiri aku tak tahu la jawapan dia apa. Nota kaki; orang yang berjerawat ni bukan buat gores dan menang tau tetiba bertepek jerawat bertandang. Dia ada tiga faktor je tau sebab hormon, stress atau keturunan.

Ah aku masih terfikir adakah ini disebabkan hormon ataupun aku sendiri yang tak reti kawal stress. Tetiba terfikir nak apply jadi doktor pakar jerawat atau pakar psikiatri?? Any Idea?

Jadi berita yang baik baru baru ini adalah cuti raya dipanjangkan sehingga selasa. Yeayy. Cikgu tu lupa agaknya nak bagitahu yang cuti tu kena ganti. Sedarlah mana ada yang percuma di dunia ni.

Masih aku ingat semalam,last sek sebelum cuti raya tiba tiba mood aku pelangi pelangi nak jalan kaki. Tak ada la sampai rumah, aku jalan separuh, lagi separuh abang aku amik. Apa yang aku boleh simpulkan satu je. Eh india ni memang overeksaited ke nak sambut raya? Aku bukan cakap sebarang cakap tau. Sepanjang aku jln kaki dengan classmates, rasa dah macam jalan tu dorang punya. Kemain dia nyanyi KUAT gila. Dan sampai sekarang aku still wonder what language they use? Aku terfikir juga la en napa tak nyanyi lagi dendang perantau ke dumdumdum bunyi mercun ke riang ria adilfitri ke, senang sikit hati aku nak sambut raya.


Lain kali cuti tak payah panjang panjang dah makin payah rasanya aku nak paham pelajar india sek aku. Anyway today was last day for terawih. Aii kerai. Semua berkenaan ramadhan adalah pengalaman yang indah dalam setiap tahun yang aku rasai. Memang rasa penat, tapi penatnya tersimpan seribu satu kemanisan. Malah lebih manis dari rasa senang.

Moga Allah mengampuni segala dosa kita, agar kita tidak berasa rugi dan tidak dicelakan oleh Nabi junjungan Nabi Muhammad SAW hanya disebabkan dosa kita tidak terampun apabila menjelangnya eidul fitri. Bahkan eidul fitri didefinasikan sebagai kembali kepada fitrah.

Pada kesempatan ini, aku nak minta maaf atas kelancangan kata yang mungkin dah buat korang kecil hati. Sapa yang baca entri ni kenal aku, maafkanlah dosa kawanmu. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin! Assalamualaikum!




No comments:

Post a Comment